Falafel

Här kommer den - vegetarianernas nationalrätt (får man säga så?)! Jag har ätit falafel tre gånger nu, tidigare var jag inte så förtjust men jag tänkte att jag skulle ge hemlagat en chans också och det blev omnomnomnom .. Avnjuts gärna i pitabröd!

Tips: Släng gärna ihop en kall sås att ha till i form av crème fraîche och litelitelite sambal oelek. 
 
4 portioner
1 burk kikärtor, 400 g (eller koka själv som jag, i så fall behövs ca 2 dl okokta)
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald spiskummin
1/2 tsk salt
1/2 dl hackad bladpersilja
2 krm harissa eller sambal oelek
2 msk majsstärkelse
3 msk rapsolja (eller annat fett)
 
Tillagning
  • (Blötlägg kikärtorna minst 10 timmar och koka sedan i minst 1 timme)
  • Skölj kikärtorna och låt dem rinna av (om du använder konserverade). Skala och hacka löken. Pressa vitlöken. 
  • Mixa kikärtorna en stund. Mixa sedan tillsammans med lök, vitlök, spiskummin, salt, persilja, harissa/sambal oelek, majsstärkelse och 1 msk fett.
  • Forma smeten till små, ovala platta bullar och stek dem på medelvärme i resten av fettet ca 2 minuter på samma sida. 
 
Well hello you tasty thing. 

//Sofi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0