Linssoppa

Den här underbara soppan åt jag för första gången. Fantastiskt god och mättande! Tycker man att det är tråkigt att laga mat när man kommer hem är den här perfekt att ha fryst i portioner. Jag hade en klick crème fraîche i, men det är inget måste. Den här rätten kostar ungefär 4 kr per portion.
 
4 portioner, 20 min
1 msk curry
2 grönsaksbuljongtärningar
2 gula lökar
1 lagerblad
4 morötter
2 msk olja
3 dl röda linser
salt
svartpeppar
1,7 liter vatten
 
Tillagning
1. Skala morötterna och skär dem i bitar, ca 1 cm stora.
2. Skala och finhacka löken.
3. Hetta upp oljan och häll i curry. Rör om oljan med curryn ca en halv minut, det är här smaken och färgen på kryddan kommer fram.
4. Fräs löken och morötterna i oljan i ca 3 min under omrörning.
5. Skölj linserna och tillsätt dem.
6. Häll på vatten, buljong och lagerblad och koka ca 12-15 min, eller tills linserna är mjuka.
7. Smaka av med salt och peppar. Mixa soppan med stavmixer om du vill ha den helt slät. Den är dock god som den är.
8. Ät och njut! Servera gärna med bröd. 
 
 
// Sandra
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0