Morotspannkakor

Otroligt mättande och tusen gånger godare än vanliga pannkakor enligt min mening. De hjälpte mig dock konstatera att jag INTE har vända-pannkakor-begåvningen .. det är bara att kolla sista bilden. Som tur var anade jag detta redan innan och fotade stekpannan!
 
Tips: Använd en uppochnervänd sked när du ska vända pannkakorna. Risken att de petas sönder blir mindre och ytan pannkakan ligger på större. 

4 portioner 
1½ dl vetemjöl
½ dl rågmjöl eller grahamsmjöl (eller ytterligare ½ dl vetemjöl)
4 rivna morötter
½ tsk salt
4 dl mjölk
4 ägg
3 msk rapsolja (eller margarin/smör)
 
Tillagning
  • Blanda vete- och rågmjöl i en bunke. Tillsätt saltet.
  • Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
  • Blanda i morötterna.
  • Vispa i resten av mjölken och äggen. Tillsätt hälften av oljan.
  • Låt gärna smeten svälla i cirka 30 minuter.
  • Värm olja i en stekpanna och stek tunna pannkakor. Servera med crème fraîche, keso eller liknande! 
 


//Sofi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0