Spenat- och getostfyllda canneloni

En helt underbar, lite gräddig, förrätt som smakar massa ost och spenat. Jag åt den som huvudrätt med en liten sallad till vilket gick alldeles utmärkt! 

Tips: Gör dubbel sats sås, jättegott att dränka rullarna i! Måtten på kryddorna är bara på ett ungefär och för övrigt räcker 8 rullar till ungefär 2 personer. 

8 rullar, cirka 80 minuter
250 g färska lasagneplattor
0,5 gul lök
1 vitlöksklyftor
200 g passerade tomater
1 dl matlagningsyoghurt
100 g getost
50 gram soltorkade tomater
150 g fryst spenat
50 g riven ost
färsk basilika efter egen smak
0,5 dl vatten
1 msk tomatpuré
0,25 tsk sambal oelek
0,5 tsk honung
rapsolja
salt
svartpeppar

Förberedeser

  • Sätt ugnen på 200 grader. 
  • Skala och hacka gul lök och vitlök. 
  • Hacka soltorkade tomaterna. 
  • Tina spenaten.

Tillagning

  • Hetta upp en kastrull med 1/2 msk olja och fräs löken utan att den får färg. Ta ur hälften av löken och lägg i en stor bunke. 
  • Tillsätt passerade tomater, tomatpuré, sambal oelek, honung, vatten, 1 krm salt och 1 krm svartpeppar i kastrullen. Låt såsen stå och puttra på svag värme. 
  • Blanda spenat, getost, matyoghurt och hackade soltorkade tomater tillsammans med den frästa löken i bunken. Krydda med 1 krm svartpeppar och 1 krm salt. 
  • Lägg ut lasagneplattorna på en skärbräda och fördela fyllningen längs ena kanten och rulla ihop. Lägg rullarna i en smord ugnsfast form med skarven neråt.
  • Hacka/klipp basilika och tillsätt till såsen. Häll tomatsåsen över canneloni och strö över ost. Sätt in i ugnen ca 20-25 min.




Ps. Jag vet inte varför jag inte fotade insidan av dem. Stor miss av mig!
//Sofi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0