Stekt 'ris'

Det  här receptet hittade jag på youtube. Det är gudomligt och faktiskt helt perfekt om äter LCHF-kost. Det är en lättlagad rätt och tar inte särskilt lång tid. Det som tar längst tid är faktiskt förberedelserna, men är man riktigt snitsig med kniven kan det här gå på en grisblink. För den som inte vet vad romanesco är så är det en hybrid mellan blomkål och broccoli. Den är rik på C-vitamin och fibrer. Så här ser den ut:
 
 
 
3-4 personer, 15-20 min
½ blomkålshuvud
ca 300 g champinjoner
ca 1 dl rapsolja
1 purjolök
½ romanesco
Salt
Soja, japansk eller kinesisk
Svartpeppar
100-200 g ärtor
 

Förberedelser
1. Skär romanescon och blomkålen i mindre bitar. Riv det tills det ser ut som ris med rivjärn, vill man inte det kan man slänga ner det i en matberedare som jag och låta maskinen göra jobbet.
2. Skiva champinjonerna.
3. Använd 3-4 cm av purjolöken och hacka den.
4. Ta fram ärtorna. Häll dem i ett durkslag och låt det stå under rinnande ljummet vatten. Avsluta med att ge dem en kalldusch.
 
Tillagning
1. Värm pannan. Man kan använda en vanlig stor gryta, eller en gjutjärnsgryta.Vad jag använde liknar en hybrid mellan stekpanna och gryta. Det viktigaste är att den är djup, då alla ingredienserna tillsammans blir väldigt mycket innan tillagning.
2. Ha i ungefär hälften av oljan. Resten kan man lägga till under stekningens gång.
3. Lägg blomkålen, romanescon, purjolöken och champinjonerna och låt det steka på medelhög värme i ca 10 minuter. När det nästan är klart lägger man i ärtorna. Man vill ha allt mjukt, men ändå ha lite tuggmotstånd. När ärtorna har legat i grytan i någon minut, häll i sojan. Rör om. Krydda med salt och svartpeppar. Man kan krydda med vad man tycker om efteråt. För mig varierar det varje gång.
4. Ät och njut! Jag brukar servera detta med en klick crème fraîche.
 
 
// Sandra


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0