Svamp och gorgonzola!

Det här receptet hittade jag i en vegetarisk kokbok jag har hemma i köksskåpet. Det var så himla gott, och just nu är jag så mätt att jag vill dö. Även min finis Evve gillade det. Svamp och gorgonzola var en förvånansvärt bra kombination! Nu är jag ganska rutinerad när det gäller matlagning, så jag har en ganska bra aning om hur mycket av allt som funkar, och jag använder därför inte mått särskilt mycket. Jag ska självklart ge er en ungefärlig uppskattning!
 
4 portioner, 30 minuter
3 msk olivolja
ca 400 g skogssvamp eller champinjoner
1 vitlöksklyfta
ca 4 dl grädde
ca 250 g gorgonzola
ca 2 msk färskpersilja
 
Skiva svampen/champinjonerna. Hetta upp olivoljan. Om du inte har 3 msk olivolja kan du använda rapsolja eller som jag, smör också. Fräs svampen på svag värme i 5 min, rör om ofta! Pressa eller finhacka vitlöken och fräs tillsammans med svampen/champinjonerna i ca 2 min.
2 Slå på grädden och höj värmen lite. Koka den i 1-2 min tills den tjocknat lite. Sänk värmen och smula gorgonzolan. Lägg den i grytan, och låt såsen puttra på svag värme tills gorgonzolan smält. Hacka persiljan och lägg den i grytan. Smaka av med salt  och peppar och dra av från värmen!

Om man vill kan man äta pasta till, men jag valde att göra en god sallad. Jag använde gurka, tomat och en blandning av ruccola, babyspenat och romansallat.
 
Självklart är jag så fruktansvärt smart och kommer på att jag måste ta en bild halvvägs in i måltiden. Men livet går väl vidare! Maten var i alla fall sjukt god, mycket godare än den ser ut.
 
 
// Sandra :D
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0