Gratinerad linsgryta

En av de godaste vegetariska rätterna jag kan komma på, den är även otroligt mättande. Orkar man lägga ner sig ordentligt passar det väldigt bra att servera med stekta baguetteskivor (använd gärna olivolja).
 
4 personer, ca 40 minuter
3 dl röda linser
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili, t ex spansk peppar
2 msk olivolja
3 dl vatten
2 msk koncentrerad grönsaksfond
2 burkar krossade tomater (à 400 g)
1/2 tsk timjan
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 röd paprika
150 g fetaost
 
Tillagning
  • Sätt ugnen på 225 grader. Koka linserna i ca 5 minuter. Låt rinna av.
  • Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin. Frä lök och chili i olja tills löken mjuknat. Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater och timjan. Koka ihop ca 5 minuter. Krydda med salt och peppar.
  • Häll över allt i en ugnssäker form. 
  • Kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Strö paprikan över grönsaksgrytan och smula över osten. 
  • Tillaga mitt i ugnen ca 10 minuter. Garnera ev med bailika och servera med bröd till.
 


Kommentarer
Anneli - A'la Foto

Denna lät god! Måste jag testa någon gång!

Min lilla kisse är av rasen Helig Birma och hon är blåmaskad! Hon är världens finaste! :O)

2013-06-28 @ 18:20:01
URL: http://alafoto.se/blogg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0