Världens bästa proteinpulver?

Om det är något spontanköp jag är väldigt nöjd med så är det min burk spirulinapulver. Visserligen färgar det mina superdrinkar lite konstigt grönt men det smakar inget speciellt och jag får i mig allt jag behöver. 
 
Så vad är då detta påfund? Spirulina är en alg som består av 60-70 procent proteiner vilket är tre gånger mer per viktenhet jämfört med nötkött. Den är även rik på olika mineraler (speciellt järn, kalcium, magnesium, mangan, kalium och zink). Spirulinan innehåller dessutom B-vitaminer, inklusive en stor del vitamin B12 som vegetarianer lätt får brist på, betakaroten, C-vitamin och E-vitamin. Den innehåller även 5-8 procent fett varav ett högt antal essentiella fettsyror (särskilt omega-6).
 
Jag har gärna i pulvret i bland annat apelsinjuice eller en väldigt mättande smoothie (recept kommer imorgon). Spirulina går att köpa i välsorterade hälsokostbutiker, jag köpte det på Life.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0